20 Şubat 2017 Pazartesi

Damat Lokumu


Damat Lokumu, Enişte Lokumu ya da Damat Kurabiyesi olarak bilinen Rize’den bir kurabiye. Tarif, Rize’li arkadaşım İlknur’dan.
Neden böyle denmiş diye bakınca şöyle hikayeyle karşılaştım.
“Eskiden kalabalık evlere gelin giden Karadeniz’li kızlar, utandıkları için her acıktıklarında mutfaktan birşeyler alıp yiyemezlermiş. İşte bu yüzden kız anneleri, uzun süre tazeliğini koruyan ve oldukça tok tutan bu kurabiyeleri sözde damatları için yapıp gönderirlermiş”

Bu gelenek Rize’de hala devam ediyor, tabii artık kalabalık eve gelin gitmeler ve utanmalar yok. Kurabiyeler damatlar için yapılıyor ya da misafirlere ikramlık olarak...

Ben Damat Lokumunu, Beşiktaş’ın tarihi 7-8 Hasanpaşa fırınının saç örgülü kurabiyesine benzettim biraz. Çok ta severim, bir türlü bulamamıştım tarifini, sanki biraz o’nu andırıyor.

Bu arada kalori bakımından oldukça yüksektir, Dikkat! deyip tarife geçiyorum.

500 gr tereyağı
1 kase toz şeker
2 yumurta
4 kaşık yoğurt
1 kabartma tozu
Aldığı kadar un

Öncelikle tereyağını yakmadan eritin ve erimiş tereyağı ölçüsünde şeker, 2 yumurta ve 4 kaşık yoğurdunuzu iyice karıştırın. Kabartma tozu ve kontrollü olarak un ilave edin.
Ele yapışmayan, kulak memesi kıvamında olan hamurunuzdan bezeler yaparak unladığınız mutfak tezgahının üzerinde yuvarlayarak uzun şeritler hazırlayın ve üzerine bıçakla çizikler atarak arzu ettiğiniz boyutta kesin.
Fırın kağıdı serdiğiniz tepsiye dizip, önceden 170 derecede ısıtılmış fırında pişirin.
Fırından çıktıktan sonra tepside soğumasını bekleyin. Kavanozda saklarsanız, uzun süre tazeliğini koruyacaktır.

Afiyet olsun!

1 yorum:

  1. Kurabiyelerin hikayesi çok hoşmuş. Eskiden evlilikler her bölgede aynıydı. Mevcut düzenin üzerine gelen gencecik bir kız. Gelin adı da oradan geliyor zaten. Gelin, gelen manasına. Velhasılı zor zamanlarmış. Kurabiyenin tok tutması da tereyağındandır mutlaka. Yarı ölçüde denemeyi düşünüyorum. Paylaşım için teşekkürler...

    YanıtlaSil