12 Temmuz 2012 Perşembe

Ev Yapımı Yoğurt



Son zamanlarda yoğurt hakkında çıkan dedikoduları biliyorsunuz...

Yok, peynir mayası ve yoğurtta kıvam arttırıcı olarak kullanılan jelatin, Türkiye’de üretimi yapılmadığı için yurtdışından ve özellikle Çin’den ithal ediliyor ve domuzdan yapılıyormuş.

Yok, yoğurt kaplarının plastikleri. Adi plastik maddeleri kullanıldığı için sağlığa çok zararlıymış. Gibi gibi...
Zaten katkı maddeleri yüzünden artık yoğurtlar ekşimiyor ve sulanmıyor bile.

İnsan korkuyor, sağlığımızla oynuyorlar!
Göz görmeyince gönül katlanırmış. Kim bilir bilmeden neler yiyoruzL

Bu yüzden ben de eskisi gibi yoğurdumu evde yapmaya başladım. 
Ve görüyorum ki artık çoğunluk böyle yapıyor, hazır gıdalara rağbet bayağı azaldı.
Tek sıkıntı, güvenilir açık süt bulmak! Hafta içi evde olmadığım için bizim mahalleye sütçü geliyor mu bilemiyorum. Hafta sonları da hiç rastlamadım.
Bu sıkıntımdan o kadar çok bahsetmişim ki eşim, iki sokak ötede rastlamış Sütçü Bayram'a, telefonunu almış. "Bizim hanım yoğurt yapacak sütçü arıyor" demiş.
Konuştuk, anlaştık. Tepeören köyünden getiriyormuş sütü. "Merak etme abla, sütüm güzeldir, güvenebilirsin" dedi. Güvendik. Her hafta geliyor artık Sütçü Bayram. Süt alırken sohbet ediyoruz kendisiyle biraz. Çocukluğumu hatırlatıyor süt güğümleri. 


Şimdi çok güzel yoğurt mayalama makinaları var ama ben anneciğimden gördüğüm gibi yapıyorum. Oğlum bebekken taze taze ve doğal olsun diye mayalamaya başladığım yoğurdun kimi zaman tutmadığı oluyordu. Ama zamanla deneme yanılma yöntemiyle doğru yolu buluveriyor insan, eli de alışıyor. Yine de bu yazıyı hazırlarken ufak bir araştırma yaptım. Bildiğim ve yeni öğrendiğim püf noktalarını birleştirerek paylaşıyorum.
Sizin de bildiğiniz başka bilgiler varsa paylaşın lütfen.

Yoğurdun faydalarını daha önce yazmıştım ama sırası gelmişken tekrarlamadan edemeyeceğim.
Yoğurt, bağışıklık sistemini güçlendiriyor. Böylece vücudumuzu kanserden, mide ve bağırsak hastalıklarından, mide, kolon ve ince bağırsak kanserlerine kadar birçok hastalıktan koruyor. Bağırsaklarda bulunan tehlikeli ve zararlı mikropların yaşamasını engeller ve sindirimi kolaylaştırır. Sindirim sistemini korur. Karbonhidrat, protein, yağ, vitamin, kalsiyum ve fosfor bakımından oldukça zengin bir besindir.
Yoğurt yüksek kolesterol ve diyabet hastaları için çok faydalıdır. Yağların yakılmasını kolaylaştırarak şişmanlığı önler. Özellikle karın bölgesindeki fazla kilolardan kurtulmak isteyenlere yoğurt tüketilmesi tavsiye ediliyor.

Malzemeler
1 litre günlük süt
1 yemek kaşığı yoğurt (oda sıcaklığında)
Sütü çelik bir tencerede 5-10 dakika karıştıra karıştıra havalandırarak kaynatın.
Kaynadıktan sonra altını kısın ve 15-20 dakika kısık ateşte kaynatmaya devam edin.
Sütü,  cam veya porselen bir kaba aktarın. Evin sakin ve sıcak bir köşesine serdiğiniz kalın örtünün ortasına yoğurt kabınızı yerleştirin ve sütün mayalanma ısısına gelmesini bekleyin. (Süte küçük parmağınızı sokup, 7’ye kadar saydığınızda parmağınız ısıya dayanıyorsa ideal sıcaklığa gelmiştir). 
Küçük bir kasede, oda sıcaklığındaki bir kaşık yoğurdu ılık süt ile ezin ve sütün kaymağını bozmadan tencerenin kenarından  süte katın ve karıştırın.
Sütün hava almasını sağlamak için bir tencerenin üzerine bir süzgeç, süzgeçin üsütünü bir kağıt peçete ile örtün. (Bunu dokuzuncubulut’ta okumuştum. Gerçekten daha kıvamlı ve lezzetli oluyor)
Mayaladığınız sütün sıcaklığını koruması için kalın örtüyle iyice sarın. Beş-altı saat sonra üzerini açın ve oda sıcaklığına geldikten sonra ağzı açık olarak buzdolabına kaldırın. Buzdolabında en az beş-altı saat hatta bir gün dinlendikten sonra servis yapın.
Afiyet Olsun!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder